Lewis Hamilton posmatra testiranje vozila Mercedes-AMG Project ONE u vazdušnom kanalu.
Nažalost, željeni video trenutno nije dostupan. Molimo, pokušajte ponovo kasnije.
Pogledaj ponovno

Mercedes-AMG Project ONE: tehnologija Formule 1 za put.

Mercedes-AMG Project ONE: tehnologija Formule 1 za put.

Svetska premijera na izložbi IAA.

Svetska premijera na izložbi IAA.

Na međunarodnoj izložbi automobila (IAA) u Frankfurtu model Mercedes-AMG Project ONE slavi svoju svetsku premijeru: ovo izložbeno vozilo, sportski superautomobil dvosed, po prvi put gotovo preslikava najmoderniju i najefikasniju hibridnu tehnologiju Formule 1 sa trkačke staze na put, označavajući tako vrhunac jubileja 50 godina AMG-a. Očekuje se da će hibrid visokih performansi imati snagu veću od 1000 KS, njegova maksimalna brzina trebalo bi da premaši 350 km/h. Ovaj izložbeni automobil kombinuje neodoljive performanse na trkačkim stazama i hibridnu tehnologiju Formule 1 za svakodnevnu upotrebu sa egzemplarnom efikasnošću. To ga čini jedinstvenim na svetu.

Jedan turbomotor i četiri električne mašine.

Prikaz modela Mercedes-AMG Project ONE iz ptičje perspektive.
Prikaz modela Mercedes-AMG Project ONE sa otvorenom karoserijom iz ptičje perspektive.

Jedan turbomotor i četiri električne mašine.

Plug-in hibridni pogon visokih performansi modela Mercedes-AMG Project ONE potiče direktno iz Formule 1 i realizovan je u uskoj saradnji sa stručnjacima autosporta kompanije Mercedes-AMG High Performance Powertrains u Brixworthu. Sastoji se od visoko integrisane i međusobno inteligentno umrežene celine hibridnog turbo motora sa unutrašnjim sagorevanjem sa ukupno četiri električne mašine: jedna je integrisana u turbopunjaču, jedna se nalazi direktno na motoru sa unutrašnjim sagorevanjem i spojena je sa kolenčastim vratilom, ostale dve pokreću prednje pneumatike.

Motor smešten ispred zadnje osovine sa do 11.000/min.

Motor smešten ispred zadnje osovine sa do 11.000/min.

1,6-litreni V6 hibridni benzinski motor sa direktnim ubrizgavanjem i električno podržanim jednostrukim turbopunjačem dolazi pravo iz bolida Formule 1 tima Mercedes-AMG Petronas. Sa ciljem postizanja visokog nivoa broja obrtaja, mehaničke opruge ventila zamenjene su pneumatskim oprugama ventila. Motor ugrađen u središnji položaj ispred zadnje osovine stoga bez problema vrti do 11.000/min što je trenutno jedinstveno za putničko vozilo. Za duži životni vek i korišćenje standardnog benzina Super plus umesto goriva za trke, ipak svesno ostaje ispod ograničenja broja obrtaja za Formulu 1.

Vozne performanse budućnosti.

Vozne performanse budućnosti.

Od samih početaka autosporta inženjeri sanjaju o tome da tehnologiju autosporta prenesu na put. Mercedes-AMG ovaj san sada ostvaruje na najvišem nivou.

Prikaz spreda modela Mercedes-AMG Project ONE.

„Autosport za nas nije sam sebi svrha. Uz maksimalnu konkurenciju razvijamo tehnologije od kojih će kasnije profitirati i naša serijska vozila. U ovom trenutku koristimo iskustva i uspehe tri svetska prvenstava za konstruktore i vozače, kako bismo po prvi put preneli tehnologiju Formule 1 na put: sa vozilom Mercedes-AMG Project ONE“, govori dr Dieter Zetsche, predsednik uprave Daimlera AG i predvodnik divizije Mercedes-Benz Cars.

Zadnji i bočni prikaz modela Mercedes-AMG Project ONE.

Ovo konceptualno vozilo pruža brojne konkretne naznake za nadolazeći serijski model. „Ovaj hiperauto predstavlja najambiciozniji projekt sa kojim smo se ikad uhvatili u koštac. Označava još jedan vrhunac uspešnog strateškog razvoja brenda Mercedes‑AMG u brend performansi i sportskih vozila. Project ONE postavlja mernu letvicu trenutno tehnički mogućeg na nov nivo pa svojom kombinacijom efikasnosti i performanse predstavlja apsolutnu referentnu vrednost. Project ONE istovremeno daje uvid na koji će način AMG u budućnosti definisati vozne performanse“, kaže Tobias Moers, predsednik uprave preduzeća Mercedes-AMG GmbH.

Čudesan broj obrtaja na prednjoj osovini.

Čudesan broj obrtaja na prednjoj osovini.

Elektromotori na prednjoj osovini takođe su pravo čudo broja obrtaja, uz obrtaje rotora do 50.000/min – trenutni standard tehnike predstavlja broj obrtaja od 20.000/min.

Prednji i bočni prikaz modela Mercedes-AMG Project ONE.

Motor sa velikim brojem obrtaja ima dodatnu podršku turbopunjača visoke tehnologije. Turbina na izduvne gasove i turbina kompresora su odvojene, optimalno smeštene u odnosu prema izduvnoj i usisnoj strani V6 motora i međusobno povezane vratilom. Na tom vratilu nalazi se elektromotor snage cca 90 kW koji, zavisno od stanja pogona, električno pokreće turbinu kompresora sa 100.000/min – npr, prilikom kretanja ili nakon promena opterećenja na pneumaticima. Naziv za ovu jedinicu, tipičan za Formulu 1, glasi MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Reaguje brže od V8 usisnog motora.

Reaguje brže od V8 usisnog motora.

Najveća prednost: „turbo rupa“ – to jest zakasnela reakcija na
pritisak papučice gasa, uzrokovana tromošću velikog punjača – potpuno je eliminisana. Vreme reakcije osetno se smanjuje tako da je još kraće nego kod V8 usisnog motora.

Pogled na kokpit modela Mercedes-AMG Project ONE.
Zadnji i bočni prikaz modela Mercedes-AMG Project ONE.

Električni turbopunjač ima još jednu prednost: koristi deo viška energije iz mlaza izduvnih gasova da bi kao generator proizveo električnu energiju koju ili pohranjuje u visokonaponskom litijumsko-jonskom akumulatoru putem rekuperacije, ili njome opskrbljuje drugi elektromotor za dodatni potisak. Ovaj elektromotor daje 120 kW, smešten je odmah uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem i putem čelničkog zupčaničkog prenosnika povezan je sa kolenčastim vratilom (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) – i ovde se radi o tehnologiji koja u Formuli 1 omogućava visoki stepen efikasnosti i performanse.

Prednja osovina na električni pogon.

Prednja osovina na električni pogon.

Termički stepen delovanja motora sa unutrašnjim sagorevanjem i električnim turbopunjačem (MGU-H) dostići će u kombinaciji sa elektromotorom na koleničastom vratilu (MGU-K) više od 40 posto. Za serijsko vozilo to predstavlja dosad nenadmašenu vrhunsku vrednost. Uz to postoje i dva dodatna elektromotora na prednjoj osovini, svaki snage od 120 kW.

 

Svaki od njih je putem reduktora prenosa povezan sa prednjim pneumaticima. Prednja osovina na električni pogon omogućiće individualno ubrzavanje i kočenje po pojedinom pneumatiku, a time i individualnu raspodelu obrtnog momenta za posebno visoku dinamiku vožnje.

Izuzetne vrednosti ubrzanja.

Izuzetne vrednosti ubrzanja.

Vozač može krenuti potpuno električno, pri čemu hiperauto na početku pokreću samo elektromotori na prednjoj osovini, dok elektromotor na koleničastom vratilu podržava želje za kratkoročnim ubrzanjima.

Bočni prikaz modela Mercedes-AMG Project ONE.

Kad vozač jače pritisne papučicu za veću snagu, uključuje se V6 motor. Pogonski sklop sa rastućim brojem obrtaja oslobađa svoju potpunu snagu. Izuzetne vrednosti ubrzanja omogućava funkcija Race Start: ubrzanje 0–200 km/h postiže se za manje od šest sekundi. Kad vozač ponovno pomeri nogu sa papučice gasa i pusti vozilo da se kreće, sistem se prebacuje na električni pogon prednje osovine – pri čemu mu se kod kočenja pod uobičajenim uslovima vožnje vraća do 80 posto energije koja se čuva u akumulatoru.

Automatski ručni menjač sa 8 stupnjeva prenosa.

Pogled na unutrašnjost modela Mercedes-AMG Project ONE.
Prikaz zadnjeg dela vozila Mercedes-AMG Project ONE.

Automatski ručni menjač sa 8 stupnjeva prenosa.

Prenos snage na zadnje pneumatike uslediće putem ručnog menjača sa 8 stupnjeva prenosa, razvijenog za Mercedes-AMG Project ONE. Menjač je sa hidrauličkim upravljanjem, stupnjevi prenosa mogu se prebaciti ručno putem ručica za prebacivanje ili automatski. Za kašnjenje se koristi unapređeni keramički kompozitni kočioni sklop visokih performansi optimalne težine. Mala težina smanjuje neamortizovanu masu i time povećava dinamiku vožnje i agilnost.

Inovativno push-rod oslanjanje.

Inovativno push-rod oslanjanje.

Spreda i pozadi primenjuje se multi-link konstrukcija. Podesivo navojno oslanjanje odlikuje nekoliko posebnosti: obe push-rod opružne noge leže poprečno u odnosu na smer vožnje. Inovativni raspored jedinice opruga/amortizera zamenjuje funkciju i korišćenje uobičajenog cevnog poprečnog stabilizatora. Ovo rešenje pouzdano sprečava ljuljanje i poskakivanje i pri vrlo brzim promenama smera, bez gubitka udobnosti. Ukupno usklađenje opruga i amortizera postavljeno je za savršeno uravnoteženo, jednostavno upravljivo i pre svega sportsko ponašanje u vožnji. Tome doprinose i pogon na sve točkove kao i raspodela obrtnog momenta.

Više od trkačkog automobila sa dozvolom za vožnju po putu.

Više od trkačkog automobila sa dozvolom za vožnju po putu.

Mercedes-AMG Project ONE neće biti samo trkački automobil sa dozvolom za vožnju po putu koji preslikava aktuelnu hibridnu tehnologiju Formule 1, istovremeno spajajući najviše performanse na trkačkoj stazi sa neometanom pogodnošću za svakodnevnu primenu. Svrha mu je takođe prikupljanje brojnih saznanja o pogonskoj tehnologije plug-in hibrida usmerenoj performansama, o unapređenim konstrukcijama oslanjanja kao i proširenoj elektronici vozila – sve u korist budućih AMG-ovih serijskih vozila.

Bočni prikaz modela Mercedes-AMG Project ONE sa otvorenim vratima u obliku galebovih krila.